E-sport (elektronisk sport) är ett samlingsbegrepp för tävlingar i virtuella miljöer och det råder delade meningar om huruvida e-sporten är att betrakta som en riktig sport. Formellt har e-sporten inte blivit erkänd ännu i Sverige, men Svenska e-sportföreningen har som ett av sina mål att riksidrottsförbundet under 2019 ska erkänna e-sport som en idrott.
En av motiveringarna till detta är att Formel 1, rally och liknande aktiviteter klassas som sport och att forskning visar att e-sportare uppnår samma nivåer av stress som racerförare och puls motsvarande maratonlöpare. Till skillnad från bilsporten utspelar sig dock e-sporten virtuellt på en datorskärm, så arrangörer och funktionärer slipper stå utspridda längs någon bana och hyra komradio för att kunna hålla kontakten med varandra. Även om det är en stillasittande aktivitet så krävs snabba reaktioner och många realtidsbeslut för att kunna ha en chans inom e-sporten.
Började på LAN
Man kan säga att grunden till e-sporten lades på så kallade LAN-partyn där en mängd dator- och spelintresserade ungdomar samlas i en stor lokal och kopplar samman sina medhavda datorer i ett enda stort lokalt nätverk (LAN). I och med detta kan deras datorer kommunicera direkt med varandra, utan att behöva gå omvägen via internet. Det här är viktigt i multiplayerspel eftersom det ofta innebär små fördröjningar, eller så kallad lagg i kommunikationen när man spelar mot andra över internet. Dessa fördröjningar kan vara kritiska i snabba spel som till exempel Counter-Strike, där bråkdelar av en sekund avgör om man hinner reagera på en spelare från motståndarlaget som skjuter mot en.
Stora spel och turneringar inom e-sporten
Så småningom började tävlingar arrangeras där de som var duktiga på Counter-Strike och andra multiplayerspel kunde tjäna pengar på sitt spelande. Idag är e-sporten större än någonsin och till och med etablerade mediebolag som SVT, Viasat, Aftonbladet och TV4 rapporterar numera om e-sport och sänder live från turneringar.
Några av det stora spelen inom e-sporten idag är:
- Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO)
- Starcraft
- Dota 2
- League Of Legends (LoL)
- Heroes of the Storm
- Call of Duty, Rocket League
- Hearthstone
- Overwatch
- PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG)
- Fortnite
De två sistnämnda är exempel på spel ur battle royale-genren som har dykt upp allt mer inom e-sporten på senare år. Det är även en stor grej att bara titta på andra som spelar, ofta via Twitch eller YouTube, ungefär som när man tittar på en fotbollsmatch på tv. I synnerhet i Sydkorea har e-sporten länge varit väldigt stor och de var tidigt ute med tv-kanaler som sänder live från e-sportturneringar.
Av de större och mest sedda e-sportturneringarna på Twitch och YouTube under 2018 kan följande nämnas:
- League of Legends World Championship
- The International (Dota 2)
- ELEAGUE Major (CS:GO)
- PUBG Global Invitational
- Arena of Valor International Championship
- FACEIT Major (CS:GO)
Sverige ligger också i topp när det gäller e-sport och har flera framgångsrika spelare på hög nivå. 2017 rapporterade Aftonbladet om att de bäst betalda svenska e-sportarna som dragit in mångmiljonbelopp i vinstpengar på att spela Dota 2.